27.10.07

La sinestèsia

Sé que ja és un tema que ja ha donat molt de si, i que potser fins i tot ja cansa. Però m'agradaria fer una petita recopilació de tot plegat.

A banda de ser un recurs literari, la sinestèsia consisteix en barrejar els sentits, és a dir, que un sinestèsic pot veure sons, notar gustos quan toquen un objecte o fins i tot escoltar colors. Un exemple com un altre. És un efecte comú de certes drogues com la LSD, i també és freqüent en els autistes. La sinestèsia és hereditària i a més, la gent que la pateix, sol tenir dificultats per diferenciar la dreta de l'esquerra.

Com a curiositat, sabeu que tots som sinestèsics fins als 7 mesos d'edat?

Has tingut alguna experiència sinestèsica i vols assegurar-te si és simple casualitat o hi ha alguna cosa més? O simplement tens ganes de respondre unes breus qüestions? Ves a aquest link:

Si us avorriu us podeu registrar a la web i llavors podreu fer testos més interessants per acabar de descobrir si teniu algun tipus de sinestèsia.

Alguns sinestèsics famosos de la història són,
  1. Vladimir Nabokov
  2. Richard Feynman
I una llarga llista, però com q no els conec, ni els menciono.

Va, que això està sortint massa llarg. Només afegir una petita i senzilla prova pels que encara no l'heu fet:

Imagineu que una tribu africana anomena a una d'aquestes dues formes Booba i a l'altra, Kiki. Tracta d'endevinar quina és quina. La resposta es troba en el vostre interior!
Em nego rotundament a posar la resposta, ja que aproximadament un 90% de la gent la respon correctament. Així que... la probabilitat que falleu és mínima. Confio en vosaltres! ^^

Prometo que durant un temps, no parlaré més de la sinestèsia!^^

10 comentaris:

Unknown ha dit...

...la cosa és que no hi ha una resposta "correcta". Simplement, el 90% de la gent respon el mateix i tal, no?

He fet el test i em diu que no sóc sinestètic (d'altra banda, és un test una mica estúpid, oi?).

Em fot bastanta por pq la web aquesta em coneix! Sap que em diu Albert i sap el meu mail! Això està associat a google o algo?

PD: ok, ara m'acaba de demanar la contrassenya, xD

Stratus ha dit...

Osti sí, tens raó Albert! No ho he expressat bé. Clar q no hi ha resposta correcta, ja q és una cosa inventada. :P

El test és una mica estúpid, obvi, sí. Dels típics q pots contestar segons el resultat q vulguis obtenir, xo què vols! És el q hi ha! A més, ara ja estàs segur q no ets sinestèsic. A que estàs més tranquil? ^^ Els altres són una mica més divertits, pq et surten lletres i les has d relacionar amb colors i coses així. Jo no m'hi he registrat, d manera q només he pogut fer un trosset del demo q hi ha.

Altantu! El Gran Germà et controla! Bé, en aquest cas seria el teu pc, xD. Sí, suposo q ha d ser això, q estigui associat al google, jejeje.

Dani ha dit...

Booba ers la lila!!!!! i kiki laltra!!!

Stratus ha dit...

Felicitats Dani! Has respost el mateix q la gran majoria! :D

És curiós com podem associar uns noms a uns objectes desconeguts i aparentment sense cap relació...

:D

Unknown ha dit...

Bon dia i bona hora. Tot això de la sinestèsia és molt interessant i tal.

El test aquest, apart de ser "una mica estúpid", és una mica curt (com el post, jo no estic d'acord amb el "va que això està sortint massa llarg" xDD). A més, em fa molta gràcia la primera pregunta: "Please indicate your responses to the questions below". Què se suposa que he de respondre a això? xDDD [En fi, i per si algú ho dubtava, em diu que "From your answers, it does not appear likely that you have synesthesia."]

Respecte a que el senyor Feynman (l'altre me la sua bastant, pobret) tenia sinestèsia, doncs mira què bé, no tenia ni pu**nyetera idea.

En fí, no m'allargo més, que sinó això surtirà molt llarg (et sona? :P)

Salut!

PD: Se m'acut una pregunta: per casualitat tot aquest interès per la sinestèsia no tindrà res a veure amb els tropecientos-mil (i un) """documentals""" sobre els colors?

Unknown ha dit...

Ah sí, em deixava una cosa. Això del "kiki" (anda que tb...) i el "booba", a la wikipedia em sona que deia que té a veure amb la forma dels llavis o algo, no? representa que "booba" és un so més "corbat" o "arrodonit", mentre que el "kiki"... en fi.

Albyns ha dit...

curiós, tot plegat. I sí, el test és una mica cutre, tot plegat és com si et diguessin: "ets sinestèsic o no?" i tu segons el q contestis et diran: molt bé, hem deduït q tens sinestèsia!!! o no tens sinestèsia!!!!

En fi. Jo no crec q ho sigui, l'únic q faig és associar colors a les persones i a la finestra del messenger li poso el coloret per reconèixer aquesta persona ;)

Anònim ha dit...

jojojo....ja sóc aquí!!!

supos que serà el primer i últim cop, però s'havia de fer.

evidentment no he tingut temps de llegir el fantàstic text que hauràs escrit pq he de començar a plagiar algun que altre gràfic.

doncs, res, enjoy your blog!

up the fuckin' nasties!

Anònim ha dit...

jojojo....ja sóc aquí!!!

supos que serà el primer i últim cop, però s'havia de fer.

evidentment no he tingut temps de llegir el fantàstic text que hauràs escrit pq he de començar a plagiar algun que altre gràfic.

doncs, res, enjoy your blog!

up the fuckin' nasties!

Stratus ha dit...

Vale, ja sé q el test és cutre, no us queixeu tant, no haver-lo fet! jejejje! ^^ En el fons tenia la seva gràcia, pregunteu-li a en Blai, q ell el va fer completo completo pq s'hi va registrar!^^

En musculman no ho sap?? Up the fuckin' nasties???? Dona'm més pisteeeeeees!!!jajajajajajajajajajajajajajajaja!!! Q bo!!! Com he rigut!! Tu no vagis fent tonteries q si tard o d'hora tot això acaba sortint a la llum, llavors sí q la liarem!!! xDDDDDD

Fuga, calia posar documentals entre taaaantes cometes??? xDDDD Si estaven super bé, i aprenies moltes coses curioses!! I entre elles, evidentment, la sinestèsia. Q ho dubtaves, potser? ;) I també tens raó en allò de la forma de llavi a l'hora d pronunciar kiki i booba :)

Alba, si només associes colors a les persones pel msn... sembla ser q el teu diagnòstic és no tenir sinestèsia! jajajaja! :D